Vår supertidiga kål

Förra vintern startade Sara Bäckmo på Skillnadens trädgård kålutmaningen. Det hela handlar om att så kål inomhus super tidigt på året för att sedan plantera ut små kålplantor i ett tunnelväxthus eller liknande skyddad plats för att kunna skörda kålhuvuden redan i maj.

Jag hakade på och insåg snabbt att detta är ju ett helt genialiskt sett att odla kål! Det finns så många färre saker som vill äta upp kålen i mars-maj än vad det gör senare på året. Och stora plantor tål angrepp av diverse slag mycket bättre än små plantor. Jag har lagt upp en del bilder på kålen i förra årets kålutmaning samt på årets kålodling på Instagram. Tänkte att det kunde vara kul att göra en liten sammanställning med bilder från bland annat mitt Instagram konto.

Obs: Texterna i kursiv under bilderna är bildtexterna från mina bilder på Instagram, varav att det finns en del upprepningar.
 

Tidig kål 2019

 

16 januari 2019 Det är klart att jag också ska vara med på @skillnadens kålutmaning! Håller tummarna för att de blir minst lika fina som Saras 😊


22 januari 2019 Tittar på kålsådden flera gånger om dagen. Jag är sjukt otålig. Vill att de ska växa sig stora och fina och bli skördeklara lika tidigt som @skillnadens. Från vänster: Wheelers imperial, Vorbote 3, Kalibos.


29 januari 2019 Det går sakta men säkert framåt för min kål i kålutmaningen. Idag ska jag sätta 4 frön till, av sorten Early Jersey Wakefield som jag fick idag på posten av en vänlig själ. Tack så mycket för fröna!!! 😘❤


7 februari 2019 Första omplanteringen av en del av kålen som är med i kålutmaningen! Sådda 15/1. Sort Wheelers imperial. Både kalibos och vorbote 3, som såddes samma dag, behöver kanske 1 v till innan omplantering. Känns som mina ligger efter alla andras. Jag vet att det inte är en tävling, men ibland känns det så.

 
2 mars 2019 Några av mina plantor till kålutmaningen! Wheelers imperial sådda 15/1 Om jag inte minns fel. Har även kalibos, vorbote 3 och early jersey wakefield, men de är inte alls lika stora och fina. Kanske dags att plantera om dessa igen. Eller möjligen plantera ut i tunnelväxthuset??


16 mars 2019 Fyra sorters kål har nu planterats ut i tunnelväxthuset. Vorbote 3, Wheelers imperial, Kalibos och Early Jersey Wakefield. 



Vill du se en lite längre video på hur det såg ut i tunnelväxthuset i mars 2019 så klicka HÄR för att komma till en Youtube video.
 
 
8 april 2019 Kålen växer jätte fint! 


Vill ni se hur det såg ut i tunnelväxthuset den 23 april 2019 så klicka HÄR så får ni se en kort video på Instagram.



9 maj 2019 Den här konstiga klumpen är årets första kålhuvud. Det är 'Vorbote 3', en savoykål som är med i @skillnadens #kålutmaning. Den är kanske i minsta laget men den såg knappt dagsljuset för att de andra kålhuvudena breder ut sig. Så den får hamna i stekpannan!


5 juni 2019 Nu är all kål från @skillnadens kålutmaningen slutskördad! Eller nästan, två kalibos (samma som den längst till vänster är uppgrävda och flyttade. För att vara en "tidig kål" växer den extremt mycket långsammare än framförallt Vorbote 3 (savoykål längst till höger). Tre av tio huvuden har jag fått kassera pga att de ruttnat inifrån. Misstänker att jag måste vara mycket mer noggrann med att bara vattna under plantorna och inte på. De andra två sorterna i mitten är Early Jersey Wakefield och Wheelers imperial. Oklart vem som är vem av dom två.

 
29 juli 2019 Nästa år ska jag så typ ALL kål super duper tidigt. Dra upp inomhus i jan-feb och plantera ut i tunnelväxthuset i mars och sen flytta ut plantorna som inte skördats till friland i maj innan tomaterna med mera ska in. Kålen är otroligt stor och fin och verkar står emot alla angrepp av kålfluga, kålmal, kålfjäril, jordloppor och vivlar. All annan kål ser bedrövlig ut med de två kalibos som var med i Sara Bäckmos @skillnadens #kålutmaning är super duper fina!




5 augusti 2019 Mina två otroligt fina kalibos kålhuvuden har skördats. Den ena var helt full av hål, larver, tvestjärtar och gråsuggor. Jag försökte skära bort det som var dåligt men det blev inget kvar förutom stammen 😭 Kålhuvud nr 2, den på bilden, var inte lika fullt angripen och ca hälften gick att rädda. Tur det, annars hade jag blivit förkrossad 😖 Jag har skött om dessa sen mitten av januari. De var med i Saras #kålutmaning. Planterats ut i mars i tunnelväxthuset och sen flyttades de ut på friland i maj när tomaterna skulle in i tunnelväxthuset.
 

Tidig kål 2020


Trots att kålutmaningen inte hade det lyckligaste slutet så har jag varit super taggad att komma igång med projekt: Tidig kål 2020. Så pass taggad att jag inte ens kunde vänta tills det blev 2020...



28 december 2019 Då var årets första kål sådd avklarad! Eller jag menar årets sista...? Jag var med i @skillnadens kålutmaning i våras och fick så otroligt fin kål att jag bestämde mig för att typ all huvudkål ska sås super tidigt. Jag tänker mig att jag ska så några enstaka frön till diverse kålhuvuden varannan vecka till och mars. I mars börjar jag plantera ut kålen i tunnelväxthuset. Denna gång såddes 3 frön av Early Jersey Wakefield, Scarvita och Vorbote 3.

Jag har löpande sått enstaka frön av nya kålsorter med ungefär 2-3 veckors mellanrum. Allt för att sprida riskerna men även för att få en längre skördeperiod.


9 januari 2020 På lördag (11/1) har det gått 2 veckor sen jag sådde dessa. Lovade mig själv att jag skulle så kål max varannan vecka för att få en bra spridning på plantorna sen när de blir stora. Men jag vet inte om jag kan hålla mig till lördag 😳
Sorterna på bilden är: Early Jersey Wakefield, Scarvita och Vorbote 3. De kommer att planteras ut i tunnelväxthuset i mars någon gång. Jag kommer att plantera om dem 2 ggr innan dess och jag gödslar dem kontinuerligt med lakvatten eller kissvatten från och med nu (svagdos).



12 januari 2020 Nu har jag sått mera kål! Idag har jag sått 3 frön av Kalibos (spetskål), January King (savoykål) respektive Hilton (kinesisk salladskål). 


Och planterat om kålen jag sådde för 2 veckor sen. Jag gör detta för att få super tidig skörd men även för att ha stora fina plantor när alla skadeinsekter vaknat till liv. 🐛

All den tidiga kålen sår kålen inomhus och under växtbelysning. Kålen planteraa om 2 gånger och gödslas kontinuerligt med kissvatten och eller lakvatten från bokashi. Under mars-april planterar jag ut i kålplantorna tunnelväxthuset. Jag har redan nu i februari planterat en del kål i svalbänken. Kålen som ska få växa sig vidare och bli stora kålhuvuden gräver jag upp i maj och planterar ut på friland. Resten äter vi upp löpande innan det är dags för att plantera ut tomater, paprik, gurka och meloner i tunnelväxthuset.



27 januari 2020 Här är det inte mängder av små chiliplantor som tar plats under växtbelysning utan kål! Massor av små söta kålplantor. På bilden ser ni kinesisk salladskål Hilton och Scarvita i bakgrunden. Jag var med i Sara Bäckmos @skillnadens kålutmaning förra vintern och har aldrig haft sån fin kål! Så i år sårjag kål för glatta livet!
Kålen kommer att planteras ut i tunnelväxthuset i mars någon gång, möjligen början av april beroende på storlek på plantorna och vädret.
Kålen som vi inte hunnit äta upp när det är dags för tomaterna att flytta in kommer att grävas upp och planteras på friland. Då har vi stor fina plantor som klarar angrepp från skadedjur bättre. 

 



10 februari 2020 En del av den tidiga kålen står under "växtbelysning" i källaren. Där är det ca 14 grader vilket tillsammans med belysningen ger stadiga fina plantor. Min "växtbelysning" kommer ifrån Biltema. Det är en lysrösarmatur med två stycken T5 lysrör på 54 W. Det silvriga i bakgrunden på den lägsta hyllan är skydd för vindrutan på en bil. Köptes till våran bil men var för liten. Så nu utgör den ett försök till att reflektera mera ljus till de små plantorna.



19 februari 2020 Jag planterar ut en kinesisk salladskål av sorten Scarvita i min svalbänk. Plantan såddes den 28 december 2020. Jag hoppas på skörd från salladskålen redan i slutet av mars i form av enstaka blad. Jag hoppas på att den kommer ha format ett fullstort huvud i april.

Fram till och med idag den 25 februari 2020 har jag sått tre omgångar av diverse huvudkål:
  • 28/12 -  Early Jersey Wakefield (spetskål), Scarvita (kinesisk salladskål) och Vorbote 3 (savoykål)
  • 12/1 - Kalibos (spetskål), January King (savoykål) och Hilton (kinesisk salladskål). Plus Kasumi (kinesisk salladskål) till "varmbänken"
  • 14/2 - Kasumi (kinesisk salladskål) och Vertus 2 (savoykål)
 Senare i veckan kommer jag att så omgång nr 4.

Jag rekommenderar verkligen alla som kan att testa att så lite kål nu för att få en tidig skörd av kål, alternativt får stora och fina plantor att plantera ut på friland i typ maj som är mycket bättre på att stå emot angrepp från diverse skadedjur.

Jag försöker så gott jag kan att uppdatera sådderna, omplanteringar och utplanteringar löpande på Instagram: marre_pa_asen


25 februari 2020 - Svalbänken med Kasumi längst till höger. Den såddes den 12 jan.




PS.  
Om ni är sugna på att odla tidig kål vill verkligen rekommendera att ni läser om Sara Bäckmos kålutmaning: www.sarabackmo.se/kalsadd-i-januari/   

Sara har även gjort en Youtube serie där man får följa kål från sådd till skörd som är mycket lärorik. För att se del 1, klicka HÄR.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

När lider en höna?

Blodtörstiga höns

Året som sa swoosh! - Att starta en småskalig grönsaksodling