När lider en höna?

Plutt har varit dålig i ett par dagar nu (inne på dag 4). Hennes kräva har varit stor och hård och inte blivit mindre på natten som den ska. Jag har bett om tips och hjälp från folk i en hönsgrupp på Facebook, distriktsveterinären och veterinär på SVA. Alla säger samma saker; matolja, massage, vatten och se om det går att få henne att kräkas. Ingen har sagt något om hur lång tid det kan ta innan hon ska bli bättre, om hon nu kan bli bättre det vill säga. Så länge hönan inte lider så finns det väl inget som talar emot att man ska försöka hjälpa dem? Veterinären på SVA sa att det är jag som ägare som i första hand ska avgöra om hönan lider eller inte.

Så när lider en höna? Finns det några fasta definitioner på det? Lider burhöns? Definitivt skulle jag vilja påstå. Måste en höna ha minst 4 kvm/höna i sin utegård (KRAV regler) för att inte lida? Troligen inte, men vart drar man gränsen? Det går ju inte att fråga en höna om hon är glad eller om hon lider. Så hur vet vi när en höna lider? Självklart finns det solklara fall för bägge sidorna, men vart i gråzonen man ska dra gränsen? Det känns nästan som en filosofisk fråga. Det är endast utifrån ett människoperspektiv vi kan försöka avgöra fråga. Och hur vet vi om den är applicerbar på en höna?

Om man nu har kommit fram till att en höna lider, hur mycket kan en höna lida innan det blir för mycket? Ett lidande som inte får accepteras? Ska de aldrig lida? Kan man verkligen kräva att en höna ska vara nöjd 24 tim och dygnet 7 dagar i veckan? Ska man verkligen hålla dem i en miljö där det är helt omöjligt för dem att äta något olämpligt (alltså ej helt frigående) eller bli mobbad av en annan höna (alltså leva helt ensam)? Att leva innebär per definition att man någon gång kommer att lida på något sätt. Har man höns kommer de att lida vid något tillfälle. Och någonstans i gråskalan gör måste man göra bedömningen när ett visst lidandet inte är ok. Men när är det läge att avliva och när är det läge att sätta in åtgärder för att minska lidandet? Hur länge kan man vidta åtgärder för att minska lidandet innan avlivning är det enda rätta alternativet? Frågan bör kanske inte vara när lider en höna utan när lider en höna för mycket.

Jag kan med säkerhet säga att Plutt led till och från de två första dagarna i sitt liv då hon var den enda av 15 ägg som kläcktes. Hon pep hysteriskt hjärtskärande när jag inte bar på henne eller att jag inte var i närheten så att hon kunde se mig. Att avliva henne då var verkligen inget alternativ då problemet enkelt kunde lösas med att köpa kycklingar som var så jämgamla som möjligt så snabbt som möjligt. 

Trots att Plutt fått nya vänner kom hon gärna och stod nära mig. Två dagar räckte för att vi skulle binda väldigt starka band till varandra och vi har gosat i oändligt många timmar sen hon kläcktes den 12 juli 2018.

Plutt lider nu igen. Det sista jag vill är att Plutt ska lida. Det näst sista jag vill är att vi avlivar henne i onödan. Det är inte helt ovanligt att höns får problem med krävan. Antingen så kan de få en sur kräva, då är den mjuk och svampig vilket beror på att maten jäser i krävan, eller så är det mekaniskt stopp på grund av för mycket mat eller att de ätit något som inte kan passera vidare t.ex. ett långt halmstrå. I båda fallen så går det att få hönan bra igen. I det värsta fallet så kan det bero på mareks sjukdom vilket då drabbar nervsystemet som kan innebära att funktionen som gör att maten i krävan kan passera vidare i systemet stängs av. Om så är fallet så kommer Plutt att dö oavsett åtgärd. Det som talar för att det är marek är att vi var tvungna att avliva en höna för ca en vecka sen på grund att vi misstänkte marek (hon blev plötsligt förlamad i ena benet). Det som talar emot att det kan vara marek är att något passerar igenom systemet då hon bajsar till och från samt att krävan har blivit lite mindre.

Att vi ska försöka behandla henne känns självklart eftersom det eventuellt går att få henne pigg och glad igen. Men den jobbiga frågan är hur länge ska vi behandla henne och när är det läge för att avliva henne? När lider hon för mycket? Jag bad veterinären på SVA om råd om hur länge vi skulle försöka behandla henne. Hans svar var att det inte är något större problem för en höna att gå i alla fall en vecka med begränsad mängd mat. Det gör de ändå naturligt när de ruvar. Han sa också att vi kan med all fördel fortsätta med behandlingen efter att jag beskrivit Plutts beteende och kroppsfunktioner. Samma dag fick jag påhopp från några på Facebook om att jag var ett själviskt litet barn som låter Plutt lida. Så tre dagar är tydligen för lång tid för att försöka behandla en hård kräva enligt dem. De har gjort bedömningen att Plutt lider och ska därmed avlivas. Jag är elak som håller henne vid liv.

Att Plutt lider håller jag med om. Det jag försöker avgöra är om Plutt lider för mycket. Det är skit svårt. Lider hon mer idag än hon gjorde i lördags när vi upptäckte henne? Tror inte det. Då gjorde vi bedömningen att lidandet var så pass "mild" att behandling var att föredra över avlivning. Hur lång tid ska en höna behöva utstå att lida "lite grann" innan det sammanlagda lidandet blir för mycket?

Varje gång jag tittar till Plutt så frågar jag både henne och mig själv om hon mår bättre. Försöker vara så objektiv det bara går och inte gripa efter halmstrån. Ibland undrar jag om vi kanske ska "ta det säkra före det osäkra" och avliva henne. Men är det ett val för hennes egna bästa eller för att jag tycker att det är jobbigt att behandla henne? För att hon kanske lider för mycket. Visst kan det vara själviskt att försöka hålla ett djur vid liv så länge som möjligt men det kan lik väl vara själviskt att avliva på en gång för att det är besvärligt att behandla eller för att man tror att de lider för mycket. Frågan är komplex och till viss del filosofisk. När ska vi sluta försöka behandla ett sjukt djur? När det kommer till oss människor så ska de behandlas tills dess dör självmant. Det är en helt annan diskussion. Men så länge Plutt bajsar, reagerar normalt på ljud och har klara fina ögon så fortsätter vi med behandlingen.

Om ni tycker att jag är en hemskt människa så får ni tycka det bäst ni vill.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Blodtörstiga höns

Året som sa swoosh! - Att starta en småskalig grönsaksodling