Planerar min "Back to Eden" trädgård

Snön ligger som ett tjockt täcke över trädgården. Delar av mig njuter till fullo av det vackra landskapet. Andra delar av mig önskar att våren redan var här. Jag vill komma igång med att bygga vidare på det som numera kommer att heta Norra köksträdgården. Just nu är det den enda köksträdgården, men så fort vi är klara med utbyggnationen av huset så kommer det även att finnas en Södra köksträdgården.

Norra köksträdgården ramas in av två stenmurar, en i öst och en i väst. I söder kantas trädgården av en lång sparrisbädd. Planen är att den ska anlägga en stenmur i norr också. Vi har gott om sten här på Åsen, det gäller bara att ta sig tiden till att flytta på dem...
(Om ni undrar vad det gula som sticker fram under snön är så är det vår gamla vedpanna.)

Anlägga en "Back to Eden" trädgård

Häromdagen så jag dokumentären Back to Eden. Har ni inte sett den så rekommenderar jag den varmt. Den finns att se på Youtube. Det måste nog vara en av de mest påhoppade trädgårdsdokumentärerna. Det var så jag kom i kontakt med den. Snubblade över flera stycken videor som handlade om varför det inte funkar att odla som Paul Gautschi. Folk som "knäckte myterna" och "bevisade" att det var lögner som dokumentären spred. Samtidigt framgick det att det var en väldigt hyllad dokumentär och att det var många som inspirerats av hans sätt att odla. Fördomarna flödade när jag klickade igång filmen.

Ganska snabbt insåg jag att de som sågar Pauls odlingsmetod inte kan ha sett dokumentären. De må ha tittat på den, men de har verkligen inte lyssnat på vad dokumentären förmedlar. Paul täckodlar med flisat trädgårdsmaterial, inte "träflis" i den form som de flesta av oss tänker på träflis. Det är inte rent trä i jämstora bitar som man kan köpa för att flisa gångar i trädgården utan flisade grenar med löv och barr. Ett organiskt material som består av både bruna och gröna beståndsdelar i olika storlekar. Han täckodlar med organiskt material. Hela hans trädgård är en enda stor kompost. Det är ju inte konstigt att det växer så det knakar där.

Jag är sedan tidigare helt såld på täckodling (det är ju det bästa som finns). Men nu har alla bitarna fallit på plats. Jag ska göra en "Back to Eden" trädgård av den norra köksträdgården. Det är den varmaste platsen på gården och den torraste. Inte ens gräset tycker om att växa där. Men genom att lägga ett tjockt lager av flisat trädgårdsmaterial så tror jag att det kommer att bli en riktig pang plats att odla på. Jag kan se det framför mig! Slingrande odlingsbäddar, prunkande grönsaker, regnvattendammar som glittrar i solen och en mjuk matta att springa barfota på när hämtar in rädisor till frukostmackan.


Juli 2018. Gräset har varit knastrande torrt sen i våras. Vilket inte är så konstigt. Det är bara några enstaka centimeter matjord här, sen är det bara sand. När jag täckt hela området med flisat trädgårdsmaterial kommer det att hålla fukten mycket bättre.

Just nu har vi i och för sig också en mjuk matta att springa på. Hela trädgården är täckt med ca 2 dm snö. Jag som vill ut och flisa nu. Täcka marken. Låter naturen komma igång med nedbrytningen. Vi har mängder med sly som behöver tas bort här på gården. Men jag måste vara tålmodig. Det är bättre att låta det komma löv på slyn innan jag flisar den. Därtill är det nog lättare att täcka marken med flis när det inte ligger en massa snö i vägen. Förra året dröjde det till slutet av mars innan vi hade barmark. Vet inte om mitt tålamod räcker ända till dess. Suck! 

Men du! Jag kan ju alltid börja flisa lite granris som ligger i skogen efter Martins röjning vid jul. Granriset har ju fortfarande sina barr. Kan spara det i säckar och sprida ut det sen i vår. Tjohoo! I mina tankar är jag redan ute och släpar fram flismaskinen innan febern gör sig påmind. Just det. Det är därför jag sitter inne med fjorton lager kläder på och drömmer mig bort. Förvisad till sängen för att ta det lugnt. Jag får helt enkelt fortsätta med att drömma mig bort och planera min trädgård en stund till...

Kommentarer

  1. Intressant, jag såg den dokumentären igår och är som du salig. Blev även sugen på att skaffa mig höns för att få det lilla extra i trädgården ��

    SvaraRadera
  2. Visst är det mysigt att planera också! Klart att det kliar i fingrarna att sätta igång, särskilt när det är fint väder, men även planeringen har sin charm tycker jag :) /Fia

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

När lider en höna?

Blodtörstiga höns

Året som sa swoosh! - Att starta en småskalig grönsaksodling