Vad har hänt under februari och mars på gården?

Så mycket med mitt mål att skriva 1-2 blogginlägg i veckan. Jag vet inte vad jag tänkte. Ett till två blogginlägg i månaden känns mer rimligt.

Jag har börjat på ett blogginlägg om vår nya regnvattendamm men jag får vänta med att avsluta den tills det lugnat ner sig lite. Jag tänkte att jag bör åtminstone kunna klämma ur mig en kort uppdatering av vad som hänt här på gården sen sist.


Vi har skaffat ankor!

Lite spontant blev vi stolta ägare till en liten grupp myskankor tack vare en snäll granne. Vi har alltid tänkt skaffa ankor. Men tänkt att det skulle få bli "sen". När vi presenterades för Elvis och hans damer var det svårt att säga nej. De bor lite tillfälligt i en av våra "flyttbara" utegårdar. Efter några veckor släpptes de ut med kalkonerna. Inga problem alls. Vi hade hoppats på att ha dem ute i fruktträdgården större delen av tiden men vips så var rovfåglarna som tog alla höns för oss i höstas här igen och cirkulerar... Tillsvidare får de nu bara vara ute när vi är ute i fruktträdgården eller i tunnelväxthuset.



Du kan se en kort video på överlyckliga ankor som badar mig den lilla dammen Martin grävde åt dem HÄR.


Anlagt en regnvattendamm med tillhörande bäck

Som jag skrev nyss har vi (läs Martin) under februari haft spaden i högst hugg och grävt en ny regnvattendamm. Under mars fick vi dit dammduken och den är redan full med vatten.
 
Dammduken är på plats i dammen och vi jobbar med att få på duk på bäcken. Bäcken samlar upp regnvattnet från de två stuprören på baksidan av huset.

Efter två regniga dagar var dammen full. Vi hade hoppats på att hinna lägga dit lite mera sten samt fixa till överrinningssystemet. Men det får vänta tills april.


Du kan se en kort video på regnvattendammen med tillhörande bäck HÄR.


Vi har fått kycklingar

Några dagar in i mars började det pipa ifrån kläckaren. Åh vad jag är en riktigt hönsmamma! Vi kläckte fram Cream legbar och Hedemora från egna avelsägg. Därtill la vi in ett gäng ägg till blivande grönvärpare. De flesta äggen kom från en granne men vi la även vi fyra ägg från vår kopparmaran. Levde lite på hoppet då alla hennes ägg var obefruktade förra året. Döm till vår förvåning så kläcktes alla fyra av hennes ägg. Jag har för tillfället förträngt hur många kycklingar det blev. Men någonstans mellan 40 och 50 st. Älskar att umgås med mina dunbollar. Det är den bästa terapin någonsin. Det är svårt att vara ledsen när man sitter hos dem.




Du kan se en kort video på kycklingarna HÄR



Flyttat träd p.g.a. kompakt lera

Att det har varit en blöt vinter vet de flesta. Vi har inte haft några problem här. Vi bor trots allt på en ås och har sand som jord. Så ni kan föreställa er vår huvudbry när vi upptäckte att det stod vatten nere på ängen. Något som man kanske inte gissar sig till är vår glädje! Att det finns kompakt lera fläckvis på ängen innebär att vi kanske inte behöver dammduk till den stora dammen vi tänkt anlägga på ängen. Behöver vi inte dammduk så kan dammen bli väldigt mycket större.

Det står vatten på ängen. Här kommer vi förhoppningsvis kunna gräva en stor damm som inte behöver en dammduk för att hålla kvar vattnet. Senare i år ska vi gräva några provgropar i detta område.
 
Det var riktigt blött på en plats i fruktträdgården och Martin bestämde sig för att gräva en grop för att se OM och i så fall hur fort det samlas med vatten. Dagen efter han var klar såg det ut så här. Dammen är grovt gissat 2x1 meter och kanske 1 meter djup.

Du kan se en kort video på hur det ser ut i nedre delarna av fruktträdgården HÄR.



Slutspurten på nya köket

I höstas började vi bygga ut på baksidan av huset. Ett nytt kök. Inget med köket har gått enligt tidsplanen och jag är så less på allt som har med renovering att göra. Köket skulle varit klar för 3 veckor sen och är fortfarande inte klar. På fredag kommer kommunen för att förhoppningsvis ge oss slutbesked. I måndags krossades min dröm och att ha köket (tillräckligt) klar tills på fredag p.g.a. sjukdom och krav på karantän. Men tack vare två hjältar så kanske vi kan få till det. 

Och jag vet. Det finns långt mycket värre saker att oroa sig över för tillfället än vårt kök. Folk dör. Folk blir arbetslösa. Börsen rasar. Men även innan Corona fanns det dom som hade det värre än en själv, men då var det tillåtet att gnälla över "småsaker". Corona begränsar oss på så många sätt just nu. Låt oss åtminstone fortfarande gnälla och gråta över krossade drömmar, även om det bara handlar om ett kök.



Det grönskar i tunnelväxthuset

Min misslyckade varmbänk är inte alls misslyckad. Det växer så det knakar i den och vi skördar mängder av bladgrönt från den och övriga tunnelväxthuset. Nu kan vi återigen frossa och ha stora sallader till varje middag.

Min "misslyckade" varmbänk.

Därtill har jag planterade ut en del kål. En del av plantorna kommer vi förhoppningsvis kunna skörda i maj och övriga kommer att planteras ut på friland för att under sommaren bilda fullstora kålhuvudet.


Den tidiga kålen som planterades ut i mitten av mars trivs bra i tunnelväxthuset.

 

Kalkonerna har börjat lägg ägg

Äntligen! Så vi har väntat. Förra året började de lägga ägg i slutet av januari. I februari hade vi en kalkonhöna som bestämde sig för att ruva. En månad senare hade Mamma, som hon nu mera heter, fyra små dunbollar att ta hand om. Till skillnad mot förra året har vi nu sju hönor istället för två. Så vi hade höga förhoppningar på att kunna fylla en kläckmaskin med kalkonägg i februari. Men det kommer få vänta tills april någon gång.


Årets första kalkonägg. Troligen lagd av Charlie, dotter till Mamma.


Förväntningar på april

Både jag och Martin är på bristningsgränsen just nu (det är långt mycket mer som tynger oss än bara köket). Men i april hoppas vi på att köket är klar och hoppas och tror att övriga saker lugnar ner sig lite. Vi kommer få tid att vara mera i trädgården. Trädgården är verkligen en plats att läka och hitta energi. Vi behöver den mer än någonsin nu, inte bara p.g.a. det själsliga men även för att säkra vår tillgång på mat. Vem vet vad Corona kommer ställa till med i längden. Därtill kommer vi ha kycklingar som ska kläckas i början av april. Som sagt, det är svårt att vara ledsen när man omges av små söta dunbollar...


Med hopp om en lugn vår där vi alla håller oss friska!


Om ni vill ha lite mer löpande uppdateringar om vad som händer på gården så rekommenderar jag er att följa oss på Instagram eller Facebook.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

När lider en höna?

Blodtörstiga höns

Året som sa swoosh! - Att starta en småskalig grönsaksodling