Skörden från kolonistugan 2019

Odlingen på kolonin har gått rätt bra i år. Trots bristen på kärlek. Täckodlingen är verkligen guds gåva till odlaren. Det underlättar så mycket. Ogräset hålls till största delen borta, jorden hålls fuktig och maskarna förvandlar täckmaterial till den finaste gödsel.

Potatisskörden blev dock mindre än förväntat. Det blev många småpotatisar och mycket insektsangrepp och en del har fått, vad jag gissar mig till, en släng av potatisbladmögel. Den vanliga löken hade väldigt blandat resultat. Mycket av den röda löken planterades i nya bäddar som vi inte gödslat eller täckodlat särskilt väl, så vi får skylla oss själva lite grann. Vitlöken och kokbönorna gick helt ok. Rotsellerin blev riktigt stora och fina. Och vi har skördat mängder med nakenfröpumpor och spagettipumpor.


Slutet av augusti 2019 och vår odlingslott är bara en enda grönmassa. En massa av grönsaker och alldeles för högt gräs/ogräs i gångarna. Vi är så tacksam för att våra grannar har överseende att det till och från ser lite ut som "hej kom och hjälp mig". Men nästa år ska vi banne mig lyckas få flis på gångarna! Det kommer bli så mycket snyggare och så mycket enklare att sköta.


Det som finns kvar att skörda på kolonin nu i mitten av november är vintermorötter, palsternackor, svartrot, jordärtskockor och purjolök. Svartroten och jordärtskockorna lämnar vi i backen tills i vår när marken tinat och våra andra rotsaker börjar ta slut. Något som gått sjukt bra i år är morötterna! Åh herre jösses vilka bjässar vi har fått! Den största som jag dragit upp hittills vägde 1,7 kg. Ja, ni läste rätt. Nästan 2 kilo för EN morot. Även purjolöken har gått riktigt bra. Palsternackorna lika så.


Eh, vad fasiken har vi gjort med morötterna? Jo, vi har täckodlat dem i vår fina lerjord.


En av många skördar av purjolök sen sensommaren. Vi planterade ut flera hundra små sytrådar i våras och nästan alla har vuxit upp och blivit riktigt stora fina purjolökar!

Det som måste göras nu är att gräva upp resten av morötterna, palsternackorna och purjolöken. Det mesta ska in i tunnelväxthuset, resten ska ner i matkällaren så att vi slipper springa till tunneln varje gång vi ska laga mat. Morötterna och palsternackorna kommer jag att gräva ner i stukor. Jag har redan grävt ner rotselleri och rödbetor i vad som förhoppningsvis är sorksäkra korgar. Purjolöken kommer jag att plantera i knippen direkt i backen. Är marken för frusen sen i vinter så skär jag av en purjolök så långt ner jag kan. Sen till våren börjar den växa igen och man får en helt ny purjolök. Man får liksom två purjolökar till priset av en då!


Nätkorgen som jag köpte billigt på loppis har fodras med putsnät och fått ett lock av putsnät. Korgen grävs ner i en bädd i tunnelväxthuset. Sen varvar jag grönsakerna och jord tills korgen är full. Locket stängs och mera jord läggs på. Därefter lägger jag på ett tjocklager med täckmaterial för att förhindra eller åtminstone förhala tjälen i backen. Saxen använder jag för att klippa bort blasten på rotsellerin (och rödbetorna som också hamnade i stukan).

Allt som allt har vi lyckats odla sjukt mycket mat. Det kommer utan problem bli ytterligare ett år utan där vi inte behöver köpa en enda grönsak. Att vi slutat köpa grönsaker i affären är inte för att vi blivit någon typ av hardcore hemmansägare och måste odla allt själv. Även om det är skit kul att stoltsera med faktumet att vi bara äter egenodlade grönsaker. Det handlar om att vi inte längre tycker att grönsakerna i affären är lika goda. Vi väntar hellre på att våra egna grönsaker blir skördeklara än att köpa något vi inte tycker är så gott.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

När lider en höna?

Blodtörstiga höns

Året som sa swoosh! - Att starta en småskalig grönsaksodling