Varmbänk i tunnelväxthuset

Det finns många sätt att odla på för att kunna skörda grönsaker mitt på vintern. Att övervintra växter som t.ex. purjolök och grönkål är ett sätt. Ett annat sätt är att anlägga en varmbänk. Tack vare varmbänken har vi mängder av grönt som vi kan skörda trots att det är vinter ute.

Cirka 1 månad efter att varmbänken anlades kan vi äta hemmaodlad sallad. Vem hade kunna tro att man skulle kunna ha ett stort smörgåsbord av gröna blad att skörda från i februari/mars.

Varmbänken var tänkt att anläggas med hönsskit och kalkonskit och spån. Det har vi gott om. Spånet har utgjort isoleringen i gäststugan som vi håller på att renovera. Jag har försökt hitta information på nätet om hur proportionerna skulle vara mellan spån och bajs. Men de allra flesta texter om varmbänkar handlar om att göra en varmbänk med hästskit och halm. Det ska tydligen vara det absolut bästa när det kommer till att anlägga en varmbänk. Men det anges alltid i förbifarten att det funkar även med annan gödsel och "brännbart material", alltså det som ska komposteras och skapa värmen. Dock anges det ofta att spån är bland det sämsta man kan använda. Det är svårt att få varmbänken att komma igång med spån. Det verkar vara så svårt att få spån att brinna att texterna ofta anger att hästskit inblandat med spån är något man helst bör välja bort.

Så där stod jag med mängder av material som tydligen inte ska brinna särskilt bra. Nervös över att misslyckas med min första varmbänk kollade jag med ridskolan i närheten om det fanns någon möjlighet att få hämta färsk höstgödsel. Det gick så bra så! Nu jäklar ska det bli varmt i varmbänken. Jag var super laddad tills dess att jag upptäckte att de använder spån i stallet... Nåväl. Det är ett experiment. Om inte annat så får man ju en super näringsrik kallbänk att odla i.

Jag var dock orolig helt i onödan. Det gick alldeles utmärkt att få igång varmbänken och den var uppe 19 grader redan dagen den anlades. Nu så här i efterhand önskar jag att jag hade varit lite modigare och anlagt en varmbänk enbart på spån och hönsskit. Det hade varit kul att se hur bra (eller dåligt) det faktiskt funkar. Att bidra med information om en varmbänk som består av något annat än bara hästgödsel och halm. Nu får jag bidrag med information om en varmbänk som består av lite allt möjligt. Nästa år kanske jag har möjlighet att testa att göra en varmbänk på ull och hönsgödsel som Sara Bäckmo gjort.

Jag rekommenderar varmt att alla som kan testar att anlägga en varmbänk. Det är så spännande att följa värmeutvecklingen och att se allt de gröna växa känns helt magiskt!!!



Beskrivning av varmbänken

Martin har grävt en 90 cm djup grop. Därefter har vi lagt på 2 pallkragar. Den första pallkragen isolerades med jord och den andra isolerades med spån. Om du är nyfiken på att se hur vi anlade bänken så finns har jag lagt upp en video på Youtube.

Vi hade bara två pallkragar till projektet så det var bara att börja gräva. Ju större volymen en varmbänk har desto troligare är det att det blir en bra värmeutveckling. En nedgrävd varmbänk behöver dessutom inte isoleras lika mycket.


Varmbänkens innehåll

  • Spån (ca 40 liter)
  • Hönsskit/kalkonskit (ca 40 liter)
  • Hästskit (ca 80 liter)
  • Gammalt gräsklipp + löv (ca 160 liter)
  • Hästskit (ca 80 liter)
  • Spån (ca 40 liter)
  • Hönsskit/kalkonskit (ca 40 liter)
  • En liten hög organiskt material som legat under kalkonernas sittpinne (gissar mig till att det är ca 60 liter)
  • Hästskit (ca 80 liter)
  • Gammalt gräsklipp (ca 80 liter)
  • Hästskit (ca 80 liter)
  • Spån (ca 40 liter)
  • Hönsskit/kalkonskit (ca 40 liter)
  • Gammalt gräsklipp (ca 80 liter)
  • Hästskit (80 liter)
  • Gammalt gräsklipp (ca 80 liter)
  • 40 liter varmt vatten inblandat med lite kiss


Värmeutvecklingen i varmbänken

Jag tror att köttermometern som tar temperaturen ca 25 cm i bädden gick sönder när jag hällde på varmt vatten dag 7. Sen dess har temperaturen bara stigit och stigit. Nu dag 31 så säger den att det är 93 grader 25 cm ner i bädden, vilket inte känns särskilt troligt.


Det växer fort i varmbänken!

Vill man få skörd riktigt fort från en varmbänk rekommenderar jag att man sår några väl valda grönsaker några veckor innan varmbänken görs. Om nu är nyfiken på att se när jag planterar så har lagt upp en video på Youtube.  

 Vad jag har planterat i varmbänken (från höger):
  • Salladssenap, typ som rucola 'Moutarde rouge metis'
  • Sallat 'Dynamite'
  • Pak choi 'Bonsai'
  • Pak Choi 'Green revolution'
  • Grönkål 'Curley Scarlet'
  • Rödbetor 'Bulls blood'
  • Pak choi 'Red choi'
  • Majrova 'Snowball'
  • Kålrabbi 'Wiener blå'

Jag är glad att jag hade ett helt pluggbrätte fullt med småplantor att sätta ut direkt. Sallaten och salladssenap är sådda i mitten av januari och resten i slutet av januari. Bilden är tagen direkt efter utplantering den 12 februari.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

När lider en höna?

Blodtörstiga höns

Året som sa swoosh! - Att starta en småskalig grönsaksodling