Varför köpa sallat från Italien?

För ett år sen skrev jag ett blogginlägg som jag döpte till "I'm my own hero to this story". Om ni inte har läst den, gör det gärna innan du fortsätter...

 

"Ett nytt år. Ett blankt blad. Många avger löften om ett nytt bättre liv. Andra kanske har gett upp hoppet och tänker det blir inte bättre än så här."  

Världen ser väldigt annorlunda ut nu i början av januari mot hur den gjorde för ett år sen. Även jag har förändrats, men i mitt fall till det bättre.

Jag har mycket mera energi. Svordomarna gällande min utmattningssyndrom har minskat radikalt. Jag har visioner och mål. Dock lyckades jag inte uppnå mitt mål med att skriva minst 1-2 blogginlägg i månaden samt publicera minst en Youtube film i månaden. Inte ens i närheten!

Jag växer tillsammans med grönsakerna och 2020 blomstrade vi!
Jag har aldrig fått så fin savoykål som i år och det var länge sen jag hade så mycket energi.
  

"Livet blir aldrig som man tänkt sig."  

Men jag har förhoppningsvis fortfarande inspirerat någon till att odla lite mera grönsaker. Jag har åtminstone uppdaterat min Instagram nästan varje dag. Vi har haft öppen trädgård och jag höll kurs i vinterodling. Om fler odlade sina egna grönsaker så tror jag att världen skulle bli en mycket bättre plats. Hemodlade grönsaker är så mycket godare och att odla ger mig så mycket glädje. Jag hoppas fler kan upptäcka den glädjen. Därtill blir så mycket transporter som sker helt i onödan! Varför köpa sallat från Italien när man kan odla den hemma? Jag vet, alla varken kan, vill eller orkar odla sina egna grönsaker. 

 

"...man får göra det man kan med det man har."

För ett år sen gick jag igenom vad jag hade. En önskan att jag och Martin ska bli gamla och grå tillsammans här på gården. En stor trädgård, ett tunnelväxthus och en kolonistuga där jag kan odla mat. Mark där jag kan föda upp djur för kött, ägg och honung. En vilja att lära mig mera om att producera min egna mat och om att vara självförsörjande. En vilja att leva ett mer hållbart liv. Och en önskan att fler människor levde ett mer hållbart liv.

Ett plus ett blev plötsligt lika med tre! Jag kan inte inspirerar alla till att odla mera grönsaker. Men jag kan banne mig inspirera några människor till att äta mer lokalproducerat. Efterfrågan är dock större än tillgången. Men hålla! Jag och Martin älskar ju att odla. Vi kan odla mera och sälja. Så lite spontant blev vi småskaliga grönsaksodlare. Mer närodlade grönsaker åt folket!

Södra köksträdgården, som anlades påsken 2020, fylldes till brädden och vi odlade extra
mycket av de grönsaker vi är bra på att odla, t.ex. sallad och brytbönor.
 

"När jag var liten ville jag rädda världen. Jag kommer inte rädda världen, varken idag eller imorgon."

Det behövs väldigt drastiska förändring för att vi ska "rädda världen". Men alla bäckar små ska inte föraktas. Varje svenskodlad grönsak gör skillnad! Oavsett om det är du eller jag som odlat den.

För er som vill lära er mera om att odla och vara självförsörjande så kommer jag hålla kurser tillsammans med studiefrämjandet under våren. Det finns lika många sätt att odla som det finns odlare. Jag berättar hur vi gör och hoppas innerligt att ni som går kursen blir inspirerade till att hitta ert sätt att odla.

För er som varken vill, kan eller orkar odla så håller jag och Martin på att utöka våra odlingar för att kunna sälja mera grönsaker på reko-ringar och direkt från gården, från mars/april till december. Ni har även möjlighet att bli grönsaksprenumerant och få en kasse nyskördade, närproducerade, giftfria grönsaker varje vecka mellan maj-oktober.

Ingen kan göra allt, men alla kan göra något. Det här är några av sakerna jag gör för göra världen lite bättre. Och lite vackrare. Kål är bland de vackraste grönsakerna. De är som ett konstverk!

 



Vill du veta mera om vad grönsaksprenumerationen innebär är får du gärna höra av dig till oasen.pa.asen@gmail.com

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

När lider en höna?

Blodtörstiga höns

Året som sa swoosh! - Att starta en småskalig grönsaksodling