Welcome to Wonderland (mitt tunnelväxthus)

Idag bör firas med champagne! Vi har fått vårt slutbesked för tunnelväxthuset och får börja plantera i den. Tjohooo! Det blir dock ingen champagne för mig då jag äter antibiotika på grund av att en infekterad käkben som kom till följd av att jag drog ut en visdomstand för snart två veckor sen. Jag mår mycket bättre nu men kan fortfarande inte tugga normalt eller öppna munnen ordentligt. Men jag har ett tunnelväxthus! Mitt alldeles egna Wonderland!

Namnet Wonderland kom till mig när vi stod på ängen och debatterade huruvida vi skulle göra om hela konstruktionen (Svårigheterna med att bygga ett tunnelväxthus). Ska vi verkligen lägga ner en himla massa jobb för att inte ha ett lutande tunnelväxthus? Spelar det någon roll om hållfastheten är den samma? Nä det gör det verkligen inte! Det ser lite lustigt ut men det kommer fortfarande att växa helt underbart där inne. Små saker kommer att bli magiskt stora, ändra färg och struktur. Med alla spännande insekter som vi sett här på gården skulle det inte förvåna mig om jag hittade en blå larv som rökte på inne i tunneln. Jag skulle nog börja fundera lite på mina smärtstillande mediciner, men vara glad över att jag fått en alldeles egen Absolem.

Det har varit så sjukt varmt när vi har jobbat på tunneln att vi bar ner ett parasoll för att få lite skugga i vätskepauserna. Jag föreställer mig att vi gör några odlingsbäddar vid östra ingången (den på bild). Kanske lite sommarblommor? Åh det kommer bli så sjukt jäkla fint! Och så mycket mat vi kommer att odla. ÅRET RUNT!

Idag ska lilla tunneln norr om huset tömmas om sen omorganiseras. Det mesta ska ner till Wonderland men några paprikor och tomater (Vilma och Tiny Tim) kommer att få stå kvar tror jag. Planen för hur allt ska se ut i tunnelväxthuset är fortfarande lite suddiga. Men grundstrukturen är att vi ska odla i halva tunneln nu under sommaren och andra halvan ska finnas tillgänglig för hönsen som hemskt gärna får sprätta sönder grässvålen. Någon gång i höst kommer odlingen och hönsen att byta sidor. Då får hönsen sprätta runt där jag odlat tomater, meloner med mera och så får jag vinterodla där hönsen (förhoppningsvis) förberett backen.

Här kan man verkligen se att hela huset lutar. Men det gör ingenting. Jag är jätte nöjd över vårt otroligt fina och magiska tunnelväxthus. Här kommer både jag och grönsakerna växa oss starka!
 
Åh jag vill bara ut nu och börja plantera. Lyckligtvis har jag redan tre bäddar förberedda. Min underbara mullvad Martin kom på den smarta idén att ställa i ordning bäddarna innan vi satte på plasten så att vi endast behövde gräva i +30 grader istället för +40 eller vad det nu kan tänkas bli i tunneln. Först så grävde han bort den snustorra grässvålen från cementen, jag menar, jorden. Sen vände vi ner mängder av "naturgödsel" på påse. Det blev kanske 1-2 säckar (50 liter) per kvadratmeter. Därefter vattnade vi för att väcka de stackars i hoprullade maskarna och microlivet. Slutligen toppas allt med nyslaget gräs från vår äng precis utanför för att bevara fukten, förhindra uppkomst av ogräs och mata maskarna. Ner med lite plantor, vänta, vattna och om en liten stund skörda och njut!

Efter att vi vänt ner "naturgödseln" läste Martin på påsen. Rekommendationen är 5 liter per kvadratmeter. Inte konstigt att det växer bra hos oss! När jag planterar om tomater, chili, kål med mera så använder jag naturgödsel på säck istället för plantjord. Måste man ändå köpa jord på säck kan man lika väl köpa den välgödslad!

Jag känner att jag är lite dålig på att få ihop blogginlägg när jag spenderar så mycket tid utomhus. Däremot är jag ganska flitig på Instagram. Följ gärna mig gärna där! Eller på Facebook.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

När lider en höna?

Blodtörstiga höns

Året som sa swoosh! - Att starta en småskalig grönsaksodling